انرژی هسته ای

یاد شهید علی‌محمدی، شهید شهریاری، شهید رضائی‌نژاد و شهید احمدی روشن هرگز از خاطره‌ی این ملت و حافظه‌ی تاریخ ما بیرون نخواهد رفت

انرژی هسته ای

یاد شهید علی‌محمدی، شهید شهریاری، شهید رضائی‌نژاد و شهید احمدی روشن هرگز از خاطره‌ی این ملت و حافظه‌ی تاریخ ما بیرون نخواهد رفت

انرژی هسته ای
ایران در 20 فروردین 1385 توانست به حلقه کشورهای دارای فناوری هسته ای بپیوندد؛ از آنجایی که این امتیاز مهم سبب خودکفایی و پیشرفت ایران در زمینه توسعه صنعت هسته ای و تولید انرژی خواهد شد؛ کشورهای انحصارگر تلاش می کنند تا مانع استفاده ایران از این فناوری نوین و ارزشمند شوند.
نویسندگان


یکشنبه سوم آبان ماه مراسمی در بزرگداشت زنده یاد دکتر کمال الدین جناب از مفاخر علمی فیزیک کشور در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش ایسنا در ابتدای مراسم، دکتر سهراب راهوار، رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف به مهمانان حاضر، اساتید و دانشجویان خوشامد گفت و درباره اهمیت شناخت گذشته و احترام به دستاوردهای اساتید پیشکسوت و پیشرو صحبت کرد.

در ادامه این مراسم دکتر محمد تقی توسلی و دکتر عزت الله ارضی از دانشگاه تهران و دکتر رضا منصوری از دانشگاه صنعتی شریف درباره دکتر جناب سخنرانی کردند و به بیان زندگی نامه علمی، فعالیت های علمی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی این چهره پرداختند و به تبیین جایگاه علم در پیشرفت جامعه و فراز و نشیب های آن پرداختند.

در پایان برنامه، سالن اجتماعات دانشکده فیزیک به اسم دکتر کمال الدین جناب نامگذاری شد.

دکتر کمال‌الدین جناب در سال ۱۲۸۷ در شهر اصفهان متولد شد. تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه گلبهار و تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان صارمیه در سال 1305 به پایان رساند. یک سال به تدریس پرداخت و سپس به تهران رفت و در دارالمعلمین تهران زیر نظر دکتر محمود حسابی به مدت سه سال در رشته فیزیک تحصیل کرد و همزمان سرپرست آزمایشگاه‌های فیزیک و شیمی شد.

پس از دوران سربازی جهت ادامه تحصیل در سال 1312 فرانسه اعزام شد و از دانشگاه نانسی نیز در زمان کوتاهی دانشنامهٔ فیزیک و ریاضی دریافت کرد و سپس عازم امریکا شد.

در امریکا با مراجعه به رابرت میلیکان - فیزیکدان برجسته که در سال ۱۹۲۳ به دریافت جایزه نوبل نائل شد - در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا (Caltech) ادامه تحصیل داد و پس از دریافت درجه دکتری در فیزیک هسته ای در سال 1316 به ایران برگشت و به عنوان دانشیار دانشکده علوم به تدریس فیزیک پرداخت .

همان زمان با تدریس وی به ایجاد و تاسیس آزمایشگاه فیزیک و تربیت فیزیک پیشه ها مبادرت ورزید. وی به عنوان نماینده ایران در اولین کنفرانس بین‌المللی اتم برای صلح شرکت کرد. دکتر کمال‌الدین جناب اولین ایرانی بود که دکتری فیزیک هسته‌ای گرفت و برای پیشرفت فیزیک در ایران تلاش فراوانی کرد.

دکتر حسابی در دوره صدارت وزارت فرهنگ در دولت زنده یاد دکتر مصدق، دکتر جناب را به معاونت برگزید. در سال ۱۳۳۳ به دلیل اعتراض به قرارداد کنسرسیوم نفت از دانشگاه برکنار شد، اما پس از مدتی با احترام بیشتر در استقبال بی سابقهٔ دانشجویان به دانشگاه بازگشت.

ریاست سازمان تربیت بدنی، ریاست دانشکده علوم، عضویت موثر در انجمن‌های علمی و بین‌المللی از جمله انجمن فیزیکدانان امریکا، عضویت در فرهنگستان واژه گزینی و مدیریت دبیرخانه دانشگاه تهران از جمله مسوولیت‌های دکتر جناب در طول بیش از نیم قرن تلاش علمی، پژوهشی و فرهنگی بود.

استاد کمال‌الدین جناب در روز شنبه ششم تیرماه 1385 چشم از جهان فرو بست.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">