انرژی هسته ای

یاد شهید علی‌محمدی، شهید شهریاری، شهید رضائی‌نژاد و شهید احمدی روشن هرگز از خاطره‌ی این ملت و حافظه‌ی تاریخ ما بیرون نخواهد رفت

انرژی هسته ای

یاد شهید علی‌محمدی، شهید شهریاری، شهید رضائی‌نژاد و شهید احمدی روشن هرگز از خاطره‌ی این ملت و حافظه‌ی تاریخ ما بیرون نخواهد رفت

انرژی هسته ای
ایران در 20 فروردین 1385 توانست به حلقه کشورهای دارای فناوری هسته ای بپیوندد؛ از آنجایی که این امتیاز مهم سبب خودکفایی و پیشرفت ایران در زمینه توسعه صنعت هسته ای و تولید انرژی خواهد شد؛ کشورهای انحصارگر تلاش می کنند تا مانع استفاده ایران از این فناوری نوین و ارزشمند شوند.
نویسندگان

۲۵ مطلب توسط «نگین سبزنژاد» ثبت شده است


پروژه تست لوپ یا چرخه آزمایش سوخت‌های میله‌ای و صفحه‌ای در راکتور تحقیقاتی تهران یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در حوزه صنعت سوخت هسته‌ای است که در سال 1395 آغاز و به همت متخصصان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای تا پایان سال 1396 طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی تجهیزات و اجرای تست‌های اولیه و سرد آن انجام شده است.

به گزارش ایسنا، سامانه تست لوپ‌های سوخت 2 بار و 10 بار که مطالعات، طراحی و ساخت آن توسط کارشناسان جوان ایرانی به نتیجه رسیده است روز 20 فروردین سال جاری با دستور رییس‌جمهوری در سایت هسته‌ای تهران کار خود را آغاز کرد. این سامانه‌ علاوه بر تست سوخت در زمینه پزشکی به ویژه رادیوداروها مورد استفاده است.

این در حالی است که اخیرا علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی از بازسازی کامل راکتور تهران خبر داده بود.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۷ ، ۱۹:۴۶
نگین سبزنژاد


رئیس کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد که ائتلاف بین‌المللی برای نظارت بر اجرای تعهدات ایران اتحاد خود را از دست داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از تایمز اسرائیل، باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا در اولین جلسه خود پس از اجرای توافق هسته‌ای ابراز نگرانی کرد ائتلاف بین‌المللی مسئول نظارت بر اجرای تعهدات ایران فروپاشیده و از بین برود.

به گفته کورکر پس از آنکه شورای امنیت سازمان ملل به موضوع نقض ممنوعیت ایران از آزمایش موشک بالستیک رسیدگی نکرد بعید به نظر می‌رسد که ائتلاف بین‌المللی به اقدامات دیگر ایران واکنشی جدی نشان دهد زیرا کشورهای عضو اتحادیه اروپا تجارت با ایران را آغاز کرده‌اند.

کورکر با اشاره به این موضوع گفت: اکنون ائتلافی وجود ندارد و از نظر من این یکی از بزرگترین نقاط ضعف این توافق است که اکنون آنها (ایران) به چیزی که می‌خواهند دست یافته‌اند.

کورکر همواره با توافق هسته‌ای ایران مخالف بود. با اینحال پس از ارائه برنامه اقدام مشترک در کنگره او تاکید کرد که از کمیته خود برای نظارت دقیق بر فرایند اجرا استفاده خواهد کرد.

کورکر افزود: تصور میکنم تمام ما نگران این مسئله بوده‌ایم که این توافق چگونه منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی در ادامه افزود: می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که به عنوان یک کمیته تمام کارهای لازم برای ممانعت از انجام اقداماتی که همه ما از دستیابی ایران به آن نگرانیم را انجام دهیم.


منبع : خبرگزاری تسنیم

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۹۴ ، ۱۴:۱۵
نگین سبزنژاد
شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴، ۰۲:۵۴ ب.ظ

شمارش معکوس برای اعلام اجرای برجام

«امروز یک روز خوب برای دنیاست، چراکه ثابت شده مشکلات مهم را می‌توانیم از طریق دیپلماسی حل کنیم نه تهدید و فشار، و قطعا از این جهت امروز روز مهمی است.»

به گزارش خبرنگار ایلنا، همین جمله محمدجواد ظریف که از این سوی دنیا با خبر اعلام شروع برجام عازم وین شده بود، کافی بود تا بازار ایران شاهد تغییر در بازار بورس و ارز باشد. از آن سوی دنیا نیز  جان کری با اختیار لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران از سوی اوباما به وین سفر کرد تا آغاز اجرایی شدن برجام در بیانیه‌ای رسمی از سوی موگرینی و ظریف اعلام شود؛ آنهم در شرایطی که رسانه‌های مخالف و همچنین صداوسیما در بایکوت رسانه‌ای از کنار اهمیت این خبر گذشتند.

دیدار با موگرینی و آمانو و اعلام آغاز اجرای برجام

وزیر خارجه کشورمان که به همراهی صالحی و دیگر معاونان برای حضور در مراسم اعلام آغاز اجرای برجام به وین سفر کرده، گفت: امروز علاوه بر اعلام اجرای برجام، گفت‌و‌گوهایی با آمانو، کری و موگرینی خواهم داشت و با ارائه گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام اجرایی خواهد شد و پس از آن یک بیانیه مشترکی برای اعلام شروع برجام منتشر می‌شود.

حقیقت آن است که پیش از اینکه ظریف اینگونه آسوده خاطر خبر آغاز اجرای برجام را بدهد، ۲۲ ماه مذاکره فشرده در دولت یازدهم گذشت تا در نهایت روز پنجشنبه ۱۳ فرودین امسال مصادف با شانزدهم ژانویه ۲۰۱۶  بیانیه مشترکی از سوی ایران و ۱+۵ توسط ظریف و موگرینی منتشر شد که در آن رسما خبر از توافق هسته‌ای و دسیابی به راه حل‌هایی در مورد مولفه‌های مهم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) داده شد.

در آن بیانیه گفته شد اتحادیه اروپایی، اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم‌های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته‌ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته‌ای ایران به نحوی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

آن‌چنان که در آن بیانیه ذکر نیز شده بود، بالاخره پس از دوران راستی‌آزمایی در سه‌شنبه ۱۴ ژوئیه ۲۳ تیرماه بیانیه توافق هسته‌ای توسط موگرینی و ظریف قرائت شد تا توافق هسته‌ای پایانی بر ۱۲ سال مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی باشد.

لغو تحریم‌ها از امروز اغاز می‌شود

آنگونه که اعلام شده تحریم‌های سوی شورای امنیت، اتحادیه اروپایی و آمریکا علیه ایران در مسئله هسته‌ای، برداشته خواهد شد، اما ظریف گامی جلوتر رفته و در فکر مرحله پس از اجرای برجام است؛ چه اینکه او در پیامی توییتری این نوید را به می‌دهد که «اکنون زمان همه به ویژه ملت‌های مسلمان است تا با یکدیگر متحد شوند و جهان را از خشونت و افراطی‌گری نجات دهند. ایران (برای این کار) آماده است.»

آزادی پول‌های بلوکه شده

روزی که ولی‌الله سیف خبر از آزادی پول‌های بلوکه شده کشورمان خبرمان می‌داد و گفت «کل پول‌های بلوکه شده ۳۰ میلیارد دلار است که آزاد خواهد شد و بانک مرکزی می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند»، کمتر کسی  فکر می‌کرد دارایی‌های بلوکه‌شده مربوط به خرید تسلیحات توسط ایران نیز آزاد شود اما آنگونه که منابع خبری گفته‌اند پول‌های بلوکه شده در این حوزه نیز آزاد خواهند شد که بر این اساس در مرحله نخست ۴۰۰ میلیون دلار و در مراحل بعد ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نیز آزاد خواهد شد.

لغو تحریم‌های نفتی

اگر در دوره تحریم‌ها، ایران مجبور به فروش نفت با یک یا چند واسطه، آنهم با قیمتی کمتر از مبلغ واقعی بود که از خلال آن مفاسد بزرگ اقتصادی همچون بابک زنجانی بروز کرد، با لغو تحریم‌ها می‌توان نفت را به صورت مستقیم فروخت. روز گذشته رویترز نیز گزارش داده که ایران صادرات نفت خام خود به هند را در سال جاری تا ۲۰۰ هزار بشکه در‌ روز افزایش خواهد داد، مضاف بر آنکه صادرات نفت به اروپا بعد از چهار سال از‌ سر‌ گرفته می‌شود؛ آنچنانکه مدیران وزارت نفت نیز از بازگشت قابل توجه کشتی‌های نفتکش خارجی برای حمل و بارگیری نفت خام صادراتی ایران به پایانه های نفتی کشور در منطقه خلیج فارس خبر داده‌اند تا در پی آن نیز اعلام شود که تمامی زیر ساخت‌های برای میزبانی نفتکش‌های خارجی و بین‌المللی در پایانه های نفتی ایران به ویژه پایانه خارگ ایجاد شده است.

لغو تحریم‌های بانکی و گشایش قفل سوییفت‌ها

چند روز پیش از این بود که معاون وزیر خارجه به دیدار فعالان اقتصادی رفت تا بگوید با اجرای برجام کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا متعهد به رفع همه تحریم‌ها شده‌اند و در روز اجرایی شدن برجام همه تحریم‌های بانکی و مالی رفع و همچنین تحریم‌هایی که مربوط به دستورالعمل اجرایی رئیس جمهور و تحریم‌های کنگره آمریکا بوده لغو می‌شود.

آنگونه که تخت‌روانچی گفته است فعالیت‌های بانکی شامل ایجاد روابط کارگزاری جدید، افتتاح شعب، ارایه خدمات بیمه‌ای، بیمه اتکایی و سوییفت برقرار می‌شود و بر اساس ماده ۲۱ برجام معامله‌ها به ریال و ارایه اسکناس دلار آمریکایی به ایران ممنوعیتی نخواهد داشت و تجارت دوجانبه، نقل و انتقال درآمدها، خرید و پذیره‌نویسی اوراق قرضه دولتی، ارایه خدمات به بانک مرکزی و همچنین انجام امور بیمه‌ای نیز مجاز می‌شود.

افزون بر اخبار روانچی برای فعالان حوزه بانکی، یعقوبی مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی نیز این خبر را به اهالی اقتصاد داد که بانک مرکزی از روز اجرایی شدن برجام اقدام کرده و ظرف دو هفته موضوع به نتیجه خواهد رسید.


منبع : قطره

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۴ ، ۱۴:۵۴
نگین سبزنژاد

مخالفان برجام در آمریکا چگونه علیه ایران فضاسازی می‌کنند؟انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که به بسته شدن پرونده «پی ام دی» منجر شد و نیز آغاز روند اجرای تعهدات ایران بر اساس برجام، چشم انداز اجرایی شدن سریع تر توافق هسته ای ایران و ۱+۵ را نمایان ساخته است. در این میان، مخالفان برجام در آمریکا همچنان به تلاش های خود علیه آن ادامه داده و در این راستا، اصول چندی را مطرح می نمایند.

به گزارش تابناک، رضا نصری، حقوقدان بین المللی و عضو مؤسسه مطالعات عالی بین المللی ژنو در مطلبی با توجه به اقدامات اخیر کنگره در کارشکنی در توافق هسته‌ای و نیز فضای انتخاباتی آمریکا، مطلبی در مورد رفتارشناسی بازیگران سیاسی این کشور نوشته به طرح این سؤال پرداخته که چگونه مخالفان توافق هسته ای، افکار عمومی آمریکا را با خود همسو می کنند.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ دی ۹۴ ، ۱۲:۱۱
نگین سبزنژاد


جوان؛ وبسایت نشنال در گزارشی نوشت: اگر توافق هسته ای ایران با موفقیت اجرا شود، می تواند رابطه آمریکا و خاورمیانه را وارد مرحله جدیدی کند. رابطه ای که می تواند نظم استراتژیک را در منطقه برقرار کند.

به نوشته نشنال، "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا با هدف تجدید ساختار این کشور در منطقه روی کار آمد. این درحالیست که رئیس جمهور پیشین وی قصد داشت با تغییر رژیم عراق و اشغال این کشور یک نظم دموکراتیک برقرار کند. جنگ عراق منجر به مرگ صدها هزار نفر، کشتارهای فرقه ای، نفوذ بی سابقه ایرانیان و گسترش گروه تروریستی داعش شد. اوباما به جای ادامه این مسیر در افغانستان و عراق، سعی داشت محور را به سمت شرق آسیا معطوف کند. جایی که پکن به دنبال تقویت حضور خود در آبهای جنوبی چین است.

وبسایت نشنال در ادامه نوشت: کاهش تکیه آمریکا به واردات نفت خلیج فارس نیز یک اقدام مهم دیگر در دوران ریاست جمهوری اوباما است. موضع دولت آمریکا در مقایسه با متحدان قدیمی خود در خلیج فارس متفاوت است. این نخستین بار است که منافع آمریکا و متحدان عرب با یکدیگر در تضاد است. 

به نوشته نشنال، باراک اوباما مطمئن بود که آمریکا می تواند با اجرای توافق هسته ای ایران و مسدود کردن مسیر این کشور برای دستیابی به بمب اتم، موضع کشور خود را در خاورمیانه تغییر دهد. وی معتقد است ایرانِ غیرهسته ای، تهدید کمتری برای متحدان این کشور محسوب می شود. رقبای اصلی ایران در خلیج فارس نیز با لغو تحریم ها، وارد روابط حسنه با این کشور خواهند شد.

نشنال در پایان این گزارش نوشت: مسلم است رئیس جمهور آینده آمریکا موضعی سختگیرانه تر در جنگ با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق در پیش خواهد گرفت. اما پرسش اینجاست که آیا سیاست های رئیس جمهور آینده آمریکا در قبال ایران همانند اوباما خواهد بود؟
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ دی ۹۴ ، ۱۴:۴۰
نگین سبزنژاد
دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۳۶ ب.ظ

تاثیر توافق هسته ای بر بازار خودرو


محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در همین زمینه به اقتصادنیوز گفت:توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند بسیاری از قطعات مورد نیاز داخلی را به خطوط تولید ایران برگرداند و عواملی که بر قیمت تمام شده تولید در این سال‌ها تاثیر گذاشته را بهبود دهد. این شرایط باعث می‌شود قیمت خودروهای داخلی در بازار تنظیم شوند و مردم از خرید در بازار داخلی رضایت داشته باشند.

او افزود: شرکت‌های تولیدکننده خودرو باید در حین مشارکت نکات طلایی این همکاری‌ها را دریابند و از صفر تا 100 تولید را از قطعات اولیه تا انتها را در نظر بگیرند. زیرساخت‌های این همکاری در فرصت پیش رو باید منطقی باشد و بر اساس مشکلات موجود شک بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در همکاری‌های خودرویی با کشورهای خارجی پس از توافق هسته‌ای که تا کنون نتیجه مطلوبی حاصل شده، باید به نوع قراردادها و حقوق بین‌الملل توجه شود و این موارد یکجانبه نباشد، یادآور شد: اگر حق و حقوق‌های دو طرف شفاف باشد و قراردادها محکم بسته شود، تجربه تلخی که با دو شریک خارجی داشتیم که ایران را تنها و یکه رها کردند، دیگر اتفاق نمی‌افتد و هر دو شریک تجاری از این فرصت همکاری منتفع می‌شوند.


منبع : اقتصاد نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۱۵:۳۶
نگین سبزنژاد
جمعه, ۲۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴ ق.ظ

انواع انفجارهای هسته ای

میکس انواع مختلف انفجار های هسته ای


مشاهده ویدیو در سایت آپارات با کلیک بر روی لینک زیر :

http://www.aparat.com/v/duJTj

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۴ ، ۱۱:۴۴
نگین سبزنژاد
جمعه, ۱۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۵ ق.ظ

تاریخچه سلاح های هسته ای


اولین تلاش‌ها در جهت ساخت بمب اتمی در آلمان نازی آغاز گشت. در این دوران، شیمیدانی به نام پل هارتک از اساتید دانشگاه هامبورگ به توان بالقوه نیروی اتمی برای کاربردهای نظامی پی برد. وی در ۲۴ فوریه ۱۹۳۹ امکان استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان یک سلاح با توان تخریبی نا محدود را طی نامه‌ای به وزارت جنگ در برلین اطلاع داد. به‌دنبال این امر گروهی برای تحقیق در این رابطه تشکیل شد و وارنرهایزنبرگ فیزیکدان برجسته آلمانی به طور غیر رسمی سرپرست تیم تحقیقاتی آلمان برای ساخت بمب هسته‌ای گشت.

در همین زمان، آلبرت انیشتین طی نامه معروف خود به روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا خطر دستیابی آلمان به تولید بمب اتمی را گوشزد کرد. متعاقب این اخطار روزولت دستور ایجاد پروژه منهتن با هدف تحقیق در این رابطه و تولید بمب اتمی را با همکاری کشور انگلستان صادر کرد. برای این پروژه تأسیساتی در لوس آلاموس در ایالت نیومکزیکو، اوک ریج ایالت تنسی و همفورد ایالت واشنگتن به کار گرفته شدند و تیمی از برجسته‌ترین دانشمندان آن دوران به استخدام این پروژه در آمدند. محققان آلمانی موفق به تولید بمب اتمی نشدند. اگرچه ادعاهایی در زمینه آزمایش نوعی ابزار هسته‌ای توسط نازی‌ها پیش از پایان جنگ جهانی دوم مطرح شده است. اما تیم آمریکایی به سرپرستی فیزیکدان برجسته، جی آر اوپنهایمر موفق به ساخت عملی اولین بمب هسته‌ای شد که در ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۵ در ناحیه‌ای موسوم به ترینیتی در نیومکزیکو آزمایش شد.

به فاصله کوتاهی در ۶ آگوست ۱۹۴۵، بمب افکن اسکادران ۵۰۹ نیروی هوایی آمریکا موسوم به Enola Gay(که اکنون در موزه‌ای در واشنگتن نگهداری می‌شود)، از پایگاهی در جنوب اقیانوس آرام به پرواز در آمد و در ساعت ۸:۱۵ دقیقه به وقت محلی، بمب موسوم به پسر کوچک را بر شهر هیروشیما ژاپن منفجر ساخت و بدین ترتیب نام کشور ایالات متحده آمریکا را برای همیشه در تاریخ، به عنوان تنها کشور استفاده کننده از سلاح کشتار جمعی در تاریخ بشریت ثبت نمود. این بمب که در طراحی آن از ۶۴ کیلوگرم اورانیوم استفاده شده بود، از ارتفاع ۹۶۰۰ متری رها شد و در ارتفاع ۵۸۰ متری سطح زمین با شدتی معادل با انفجار ۱۵ هزار تن TNT منفجر شد. مجموع تلفات اولیه و کشته شدگان ناشی از عوارض این انفجار را بالغ بر ۱۴۰۰۰۰ نفر تخمین می‌زنند. سه روز بعد در ۹ آگوست انفجار بمب مرد چاق در شهر ناگازاکی ژاپن موجب کشتار ۷۴۰۰۰ نفر انسان دیگر شد. این بمب که از پلوتونیوم به عنوان ماده شکافت پذیر استفاده می‌کرد، انفجاری به شدت ۲۱ کیلوتن TNT ایجاد کرد. بمب دیگری نیز در پروژه منهتن تولید شده بود که هرگز از آن استفاده نشد.

پس از پایان جنگ دوم جهانی دانشمندان در آمریکا به تحقیق در رابطه با تسلیحات هسته‌ای ادامه دادند. اگرچه این تصور وجود داشت که هیچ کشوری دیگری در دنیا نمی‌تواند تا پیش از سال ۱۹۵۵ به فناوری ساخت سلاح هسته‌ای دست یابد، اما کلاوس فیوکس یکی از فیزیکدانان آلمانی که در رابطه با مواد فوق انفجاری (High Explosive) با تیم اوپنهایمر همکاری می‌کرد، طرح‌ها و جزئیات طراحی بمب آزمایش شده در ترینیتی را در اختیار جاسوسان شوروی قرار داد. به این ترتیب در ۲۹ آگوست ۱۹۴۹ اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی اولین آزمایش اتمی خود را با موفقیت انجام داد و غرب را در وحشت فرو برد. این انفجار اثر زیادی در تسریع جنگ سرد گذارد و موجب ایجاد رقابت تسلیحاتی بین آمریکا و شوروی گردید.

پس از آن ایالات متحده جهت حفظ برتری تسلیحاتی خود، تحقیق برای ساخت بمب گرماهسته‌ای (هیدروژنی) را آغاز کرد. پیش از این اوپنهایمر به دلیل اتخاذ مواضعی علیه ساخت تسلیحات هسته‌ای از سرپرستی پروژه کنار گذارده شد و ادوارد تلر هدایت عملی پروژه ساخت بمب هیدروژنی را برعهده گرفت.

نخستین آزمایش بمب گرما-هسته‌ای با اسم رمز مایک در نوامبر سال ۱۹۵۲ در جزیره کوچکی به نام الوگالب در جزایر مارشال انجام شد. وزن تجهیزات به کار رفته در این انفجار شامل دستگاه‌های تبرید به بیش از ۶۵ تن می‌رسید. از آنجایی که در این سیستم مستقیماً از ایزوتوپهای دوتریوم و تریتیوم مایع استفاده می‌شد، به آن لقب بمب خیس داده بودند. پیش بینی می‌شد که قدرت این انفجار معادل یک یا دو مگاتن تی‌ان‌تی باشد. اما برخلاف انتظار شدت انفجار معادل ۱۰٫۴ مگاتن تی‌ان‌تی بود. نتایج انفجار بسیار هراسناک بود. قطر گوی آتشین حاصل از این انفجار به ۵ کیلومتر رسید. جزیره الوگالب تقریباً تبخیر شد و حفره‌ای به عمق ۸۰۰ متر و شعاع دهانه ۳ کیلومتر برجای ماند.


منبع : ویکی پدیا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۴ ، ۱۰:۵۵
نگین سبزنژاد

به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» به نقل از رسانه الکترونیکی تابش کوثر روابط عمومی گمرک گزارشی از عملکرد تجارت خارجی ایران در هشت ماهه سال جاری منتشر کرد که در این زمینه گفتنی است :

 

۱-اقتصاد مقاومتی که برای حل مشکلات و مقاوم سازی پایه های اقتصادی کشور توسط رهبر معظم انقلاب مطرح و سیاست ها و الزامات آن ابلاغ شد و صاحب نظران بر ضرورت اجرای آن متفق القول هستند متاسفانه با غفلت مسئولین در حد انتظار اجرایی نشده است و به تازگی گزارش برنامه های دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی به رهبر معظم انقلاب تقدیم شده است ! که این از دست رفتن فرصت ها با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری تعجب برانگیز است . 

 

۲-اقتصاد مقاومتی که  یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور است درون زا است یعنی از دل ظرفیت‌های کشور و مردم می‌جوشد و یک اقتصاد دولتی نیست بلکه مردم‌بنیاد است و با اراده  ، سرمایه  و حضور مردم تحقّق پیدا می‌کند. این نکته نیز حائز اهمیت است که اقتصاد مقاومتی درون‌گرا نیست بلکه برون‌گرا است و با اقتصادهای جهانی تعامل دارد 
 

۳- از الزامات مهم اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی به نفت است که یکی از بخش های موثر در صادرات غیر نفتی ، بخش معدن است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت در شهریور ماه امسال با تاکید بر اقتصاد مقاومتی گفتند" بازار نفت که با یک اشاره قدرت‌ها و در پی آن اقدامات عناصر خبیث منطقه، از صد دلار به چهل دلار می‌رسد به هیچ وجه قابل اطمینان نیست و باید به فکر جایگزین مناسب باشیم که بهترین جایگزین، بخش معدن است. باید در معدن از ظرفیت بخش خصوصی استفاده و از خام فروشی نیز جلوگیری کرد"  اما متاسفانه طبق گزارش گمرک ایران ، صادرات غیر نفتی کشور در ۸ماهه سال جاری به ۲۹میلیارد و ۶۳۲میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهشی ۴۸/۱۰درصدی مواجه شده است. از سویی دیگر بخش عمده‌ای از این صادرات تنها به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان بوده است. 

 

۴- طبق گزارش بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ، مدتی پس از توافق ژنو که در آذر ماه ۱۳۹۲ بین ایران و ۵+۱ منعقد شد ۱۸۰ هزار میلیارد تومان دارایی بورس ایران از بین رفته است و پس از توافق وین که در تیر ماه امسال بین ایران و ۵+۱ منعقد گردید ، ۸ الی ۹ هزار واحد شاخص بورس ایران پایین آمده است که بررسی این ارقام و آمار هایی که تاکنون توسط گمرک ایران منتشر شده است می‌تواند زنگ خطری برای افرادی باشد که خود را دل‌خوش به توافق هسته ای و رفع تحریم‌ها کرده‌اند. تحریم هایی که یکی از مهمترین آن تحریم سوئیفت(جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) است که طبق توافق هسته ای وین پس از هشت سال تعلیق می شود . 

 

۵-در ماه‌های اخیر اخباری از ورود هیات های اقتصادی کشورهای غربی در رسانه ها منتشر شد که القا کننده همکاری اقتصادی با این کشورها بود اما با برسی وضع موجود خواهیم دید که این هیات های اقتصادی و تجاری تنها به ایران آمده و با مسئولان دیدار کرده اند و به غیر از چند مورد ، در سایر دیدارها قرارداد قابل توجهی  به امضا نرسیده است. در واقع خوش بینی افراطی به توافق هسته‌ای باعث غفلت از مسائل مهم‌تری همچون اقتصاد مقاومتی شده است . اقتصاد مقاومتی که به یک کشور این امکان را می دهد که در شرائط فشار و در مقابل بحرانها و جزرومدهای بین‌المللی مقاوم باشد و با تحریکات و تکانه‌های جهانی زیرورو نشود و بتواند تضمین کننده‌ی رشد و شکوفائی آن کشور باشد.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۹۴ ، ۱۴:۴۲
نگین سبزنژاد
سه شنبه, ۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۱۳ ب.ظ

انرژی هسته ای




استفاده اصلی از انرژی هسته‌ای، تولید انرژی الکتریسته است. این راهی ساده و کارآمد برای جوشاندن آب و ایجاد بخار برای راه‌اندازی توربین‌های مولد است. بدون راکتورهای موجود در نیروگاه‌های هسته‌ای، این نیروگاه‌ها شبیه دیگر نیروگاه‌ها زغال‌سنگی و سوختی می‌شود. انرژی هسته‌ای بهترین کاربرد برای تولید مقیاس متوسط یا بزرگی از انرژی الکتریکی به‌طور مداوم است. سوخت اینگونه ایستگاه‌ها را اوانیوم تشکیل می‌دهد.
چرخه سوخت هسته‌ای تعدادی عملیات صنعتی است که تولید الکتریسته را با اورانیوم در راکتورهای هسته‌ای ممکن می‌کند.
اورانیوم عنصری نسبتاً معمولی و عادی است که در تمام دنیا یافت می‌شود. این عنصر به‌صورت معدنی در بعضی از کشورها وجود دارد که حتماً باید قبل از مصرف به صورت سوخت در راکتورهای هسته‌ای، فرآوری شود.
الکتریسته با استفاده از گرمای تولید شده در راکتورهای هسته‌ای و با ایجاد بخار برای به‌کار انداختن توربین‌هایی که به مولد متصل‌اند تولید می‌شود.
سوختی که از راکتور خارج شده، بعداز این که به پایان عمر مفید خود رسید می‌تواند به عنوان سوختی جدید استفاده شود.
فعالیت‌های مختلفی که با تولید الکتریسیته از واکنش‌های هسته‌ای همراهند مرتبط به چرخه‌ سوخت هسته‌ای هستند. چرخه سوختی انرژی هسته‌ای با اورانیوم آغاز می‌شود و با انهدام پسمانده‌های هسته‌ای پایان می‌یابد. دوبار عمل‌آوری سوخت‌های خرج شده به مرحله‌های چرخه سوخت هسته‌ای شکلی صحیح می‌دهد.


منبع :
حلقه صالحین پایین مرزبال
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۴ ، ۱۹:۱۳
نگین سبزنژاد
شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۲۵ ب.ظ

سفیر الجزایر با دکتر صالحی دیدار کرد

عبدالمنعم احریز، سفیر الجزایر در تهران عصر روز شنبه 30 آبان با دکتر علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و درباره موضوعات مورد علاقه طرفین گفتگو کردند. در این دیدار معاون رییس جمهور بطور مختصر در خصوص نتایج برجام و فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی، پزشکی و کشاورزی سخنانی ایراد کرد. همچنین احریز با ابراز خوشحالی از این دیدار، تقویت زمینه‌ همکاری‌های دوجانبه را خواستار شد. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۲۰:۲۵
نگین سبزنژاد

به گزارش خبرآنلاین، پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، در بخش پیامکی خود، این عبارات را تا کنون منتشر کرده است:

  • آمار داده اند که سرعت پیشرفت علمی ما در دنیا دو رتبه کم شده؛ این بد است، با این سرعت پیشرفت خیلی عقبیم؛ ما را سالهای سال عقب نگه داشته اند.
  • آمریکا پیشرفت علمی را ۱۴۰سال از ما زودتر شروع کرده است. آن چیزی که چشم دنیا را خیره کرد سرعت پیشرفت ما بود؛ گفتند سرعت رشد علمی جمهوری اسلامی ۱۳ برابر سرعت رشد دنیاست.
  • درتحقیقات علمی باید برای آینده نیازسنجی و محاسبه کرد.
  • برخی می​گفتند نفت داریم چه نیازی به انرژی هسته‌ای است.
  • درقضیه فروش سوخت 20درصد، غربی‌ها شروط خفت‌باری گذاشتند. البته به نفع ما تمام شد وجوانان ما با زحمت خودشان آن را تولید کردند. زحمت عمده در غنی سازی،مربوط به تبدیل اورانیوم خام تا سطح 20درصد است، همین آنها را دستپاچه کرد.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۴ ، ۱۳:۱۴
نگین سبزنژاد
سه شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۶:۵۳ ب.ظ

جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال آغاز شده است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تا به حال در رابطه با برجام خلاف هیچ قاعده‌ای عمل نکرده ایم و از کسی هم بیرون مجموعه‌های دولت دستور نگرفته‌ایم.

بهروز کمالوندی با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ما عمل به برجام را طبق یک برنامه حساب شده شروع کرده‌ایم که خلاف هیچ قاعده‌ای هم نیست و از کسی هم بیرون مجموعه‌های دولت دستور نگرفته‌ایم و قرار هم نیست دستور بگیریم بلکه براساس برنامه‌ای که داریم پیش می‌رویم.

وی در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود با نامه برخی از نمایندگان جمع آوری سانتریفیوژها متوقف شده است تصریح کرد: من به شکل‌های مختلفی این مطلب را شنیده‌ام و کاری هم ندارم چه کسی چه گفته است ولی ما کاری را براساس معیارهایی شروع کرده‌ایم و قرار نیست ظرفیت تولیدمان پایین بیاید. از طرفی هم قرار نیست اجازه دهیم بعد از اینکه مساله PMD حل شد تحریم‌ها سه ماه دیگر ادامه پیدا کند. بر این اساس کار خود را شروع کرده‌ایم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما اصلا کاری را شروع نکرده‌ایم که بگوییم امروز شروع و فردا متوقف شد. این نوع انعکاس مطالب به نظرم غلط است اما خدای نکرده نمی خواهم بگویم مغرضانه است. ما قدمی را که مطمئن هستیم برمی‌داریم و وقتی مطمئنیم چرا دیگر بایستیم. پس این‌طور نبوده که تلقی شود ما کاری می‌کردیم و عده‌ای خواستند و این کار متوقف شد.

وی همچنین درباره قدم‌هایی که ایران و 1+5 پس از برجام برداشته‌اند یادآور شد: طرف مقابل تعهداتی از جمله برداشتن تحریم‌ها و همکاری‌ در زمینه‌هایی با ما مثل همکاری در باز طراحی راکتور اراک دارد. ما هم تعهداتی داریم مثل بازطراحی راکتور اراک، مبادله سوخت که حدود 300 کیلو ذخایرمان است و کاهش سانتریفیوژها به عدد تقریبی 6 هزار دستگاه.

کمالوندی در ادامه افزود: دو موضوع مربوط به مواد و رآکتور اراک را با توجه به نامه مقام معظم رهبری نقطه صفر و شروعش به 24 آذر موکول خواهد شد. مگر اینکه شورای حکام آژانس زودتر تشکیل جلسه بدهد که احتمال این موضوع هم وجود دارد. درباره سانتریفیوژها هم فعالیت‌مان را به دو بخش تقسیم کرده‌ایم. اول سانتریفیوژهایی که در حال کارکردن هستند و فعالند و فعلا با آن‌ها کار نداریم. دوم سانتریفیوژهایی که کاری ندارند اما ما به آن‌ها کار داریم یعنی قدیم کار نمی‌کردند و سه چهار سال است در گوشه‌ای هستند که آرام آرام در حال جمع آوری آن‌ها هستیم اما اینکه این کار را تا انتها پیش ببریم و در اختیار آژانس بگذاریم فعلا این‌گونه نیست.

وی همچنین بیان کرد: ما فقط داریم این سانتریفیوژها را جمع آوری می‌کنیم و جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیر فعال مدتی است که آغاز شده است. در بخش مربوط به سانتریفیوژهایی که کار می‌کنند احتمالا بگذاریم بعد از اعلام نتیجه PMD شروع به فعالیت کنیم که دلیل این موضوع این است که دو فعالیت دیگر ما حدود 3 تا 4 هفته زمان می‌برد اما اگر سانتریفیوژها را از همان زمان شروع کنیم حدود سه ماه وقت می‌خواهد یعنی اینکه حدود دو تا سه ماه خودمان خودمان را تحریم می‌کنیم و عملا به تحریم‌ها کمک خواهیم کرد پس عاقلانه این است که سانتریفیوژی را که تولید ندارد و جمع آوری آن زمان می‌برد کارش را انجام دهیم ولی زیر نظر آژانس نبریم تا وقتی می‌آییم سانتریفیوژهای دیگر را هم سر موقع جمع کنیم همه را زیر نظر آژانس ببریم.

کمالوندی با بیان اینکه این کار عاقلانه نیست اضافه کرد: این کار چند ویژگی دارد. اول اینکه ما از تولید غنی‌سازی خود کم نمی‌کنیم. دوم اینکه برگشت پذیری آن راحت است و حتی اگر بخواهیم به جای ماشین‌های نسل یک ماشین‌های پیشرفته‌تر بگذاریم راحت‌تر جایگزین می‌شود و سوم اینکه به ما زمان می‌دهد و الان می‌توانیم دو ماه وقت را جلو بیاندازیم.

وی همچنین عنوان کرد: همه این دعواها برای این است که تحریم‌ها برداشته شود. بنابراین ایرادی ندارد اگر عده کمی احساس نگرانی می‌کنند اما این نگرانی باید راجع به دو موضوع باشد یعنی هم پایین آمدن ظرفیت که ما می گوییم ماشین‌ها تا الان کار می‌کنند و چیزی پایین نمی آید و نکته مهم‌تر اینکه برداشتن تحریم‌ها به موقع باشد و ما داریم این دو مساله را با هم برنامه‌ریزی می‌کنیم و روزانه نیز درباره آن‌ها گزارش می‌گیریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا در سفر علی اکبر صالحی به ژاپن تفاهم‌نامه ای امضا شده است یا خیر خاطرنشان کرد: نه در این سفر چیزی امضا نشده ولی قرارهایی گذاشته شده است. ژاپن یک کشور مهم در زمینه انرژی هسته‌ای است و نیروگاه‌های زیادی دارد. یکی از ویژگی‌های آن‌ها این است که تجربه بالایی در حوادث هسته‌ای و ایمنی هسته‌ای دارند و وقتی بحث ایمنی هسته‌ای در آژانس مطرح می‌شود بلافاصله از فوکوشیما و درباره ژاپن صحبت می‌شود.

وی ادامه داد:‌ یکی از موضوعاتی که قرار است در همکاری‌های بین المللی ضمیمه سه برجام در دستور کار داشته باشیم ایجاد یک منطقه ایمنی در منطقه و در ایران است که در این زمینه ژاپنی‌ها اعلام علاقه‌مندی کردند تا با ایران همکاری کنند و به نظرم این پیشنهاد خوبی است چون کشوری که به اندازه ژاپن در زمینه ایمنی هسته ای تجربه داشته باشد وجود ندارد.

کمالوندی در پایان گفت: از طرفی روابط سیاسی ما با ژاپنی‌ها روابط بسیار خوبی است و در افق بلندمدت می بینیم که همکاری خوبی با آن‌ها داشته باشیم. آقای صالحی هم در ژاپن دو سخنرانی داشت که اولی در پادواش و همزمان با سالگرد اتفاق ناکازاکی بود و می‌دانید کار اصلی پادواش خلع سلاح است یعنی به دنبال ماده 6 NPT هستند تا کشورهایی که سلاح اتمی دارند سلاح‌شان را کنار بگذارند و ایران هم پرچم‌دار این قضیه است. سخنرانی دیگر آقای صالحی نیز در JIIA بود که هر دو سخنرانی ایشان مورد توجه واقع شد.


منبع : ایسنا

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۴ ، ۱۸:۵۳
نگین سبزنژاد
دوشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۳۶ ب.ظ

تاثیر توافق هسته ای بر کاهش تورم

دسترسی به یک توافق فراگیر قطعا هم بر بازارهای داخلی، وارداتی و حتی بازارها و فرآیندهای صادراتی موثر خواهد بود. در ابتدا جو روانی رسیدن به یک توافق، یک چشم‌انداز خوش‌بینی را به بازار تزریق خواهد کرد که بهبود ساز‌و‌کارهای تولیدی و همچنین کاهش قیمت‌ها را به همراه خواهد داشت. البته درخصوص عمق این طرز فکر نمی‌توان هیچ اظهارنظری کرد زیرا وسعت توافق می‌تواند تاثیرات متفاوتی را بر بازار بگذارد. ساده‌ترین خروجی این توافق کاهش انتظاری و حتی واقعی قیمت ارز در بازار خواهد بود که کاهش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی اولین داده بنیادین این کاهش قیمت است. البته تجربه نشان داده است که کاهش قیمت ارز در بازار آزاد حتی کاهش تورم تولیدکننده را نیز در بر خواهد داشت. با توجه به تمامی این موارد کاهش تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده، بهبود فرآیند و کاهش هزینه تولید در داخل، تقویت حجم معاملات در بازارهای داخلی و بورس کالا و نهایتا افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری را می‌توان در صورت بروز یک توافق گسترده پیش‌بینی کرد.

_________________________________________________________________________________________________________


اگر صنایع مهم کشور را به سه بخش صنایع کوچک و پایین‌دستی، متوسط (پایین‌دستی و تولیدکنندگان محصولات میانی) و بزرگ (بالادستی) تقسیم کنیم این توافق با تسهیل شرایط ورود و قیمت تمام‌شده پایین‌تر مواد اولیه اصلی، ماشین‌آلات و قطعات یدکی و سهولت فاینانس‌های بین‌المللی برای صنایع بزرگ و بالادستی قطعا تورم تولیدکننده فعلی را که کاملا در مسیری نزولی نوسان می‌کند با شتاب بیشتری کاهش خواهد داد که داده بسیار مهمی برای کاهش قیمت تمام‌شده کالاهای تولید داخلی به حساب خواهد آمد. از طرفی تسهیل شرایط واردات درخصوص مواد اولیه، محصولات میانی و مخصوصا محصولات نهایی در شرایط فعلی و تلاش دولت بر انقباض پولی به کمک انضباط پولی و مالی قطعا تورم مصرف‌کننده را نیز کاهش خواهد داد که تمامی این موارد برای کل اقتصاد بسیار موثر بوده و می‌توان به افزایش سریع‌تر رشد اقتصادی سالانه و کاهش نرخ بیکاری کمک شایان توجهی کرد.


______________________________________________________________________________________________________


- با اجرای توافق هسته‌ای، درآمد مردم افزایش خواهد یافت

دکتر مهدی تقوی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره اثرات توافق هسته‌ای بر اقتصاد ایران به روزنامه آرمان گفته است: آنچه بعد از توافق ایران با غرب خصوصا آمریکا حاصل شد، جنبه‌های سیاسی و اقتصادی زیادی را با خود به همراه خواهد آورد. جدا از تحولات سیاسی، بعد از توافق هسته‌ای باید گفت تحولات اقتصادی ایران درمنطقه و در داخل کشور بهتر خواهد شد. اگر تحریم‌های اقتصادی حذف شود به‌طور یقین روابط اقتصادی ما با کشورهای منطقه وهمچنین اروپا بهتر خواهد شد. تحول اقتصادی در ایران بعد از توافق سرعت بیشتری خواهد داشت... اقتصاد ایران درحال حاضر به‌دلیل تحریم‌های فراوان وضعیت مطلوبی ندارد؛ بر اساس بیانیه‌ای که قرائت شد و تفاهمی که میان ایران و کشورهای 1+5 صورت گرفت پس از توافق تمام تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی برداشته خواهد شد که این عامل با آزادکردن دلارهای بلوکه شده ایران و برگشت آنها به کشور به طور یقین اقتصاد ایران ازحالت فعلی خارج خواهد شد و به سمت رشد و توسعه حرکت خواهد کرد... با این توافق که البته توافق نهایی نیست اما چارچوبی است برای توافق نهایی می‌توان انتظار داشت درآمد‌های مردم افزایش یابد و وضعیت اشتغال بهتر شود. بنابراین آنچه از توافق برای ایران حاصل می‌شود عملکرد اقتصادی ایران بعد از توافق است که باعث رشد و شکوفایی در اقتصاد ایران خواهد شد. با تلاش دولت مساله هسته‌ای ایران درحال حل و فصل شدن است. در این راستا باید گفت اگر ایران تلاش نماید تا مشکلاتش را با غرب کاهش دهد و در راستای بهبود روابط گام بردارد قطعا این مساله می‌تواند نقشی مثبت در اقتصاد کشور داشته باشد.


______________________________________________________________________________________________________


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در همین رابطه حمید زمان زاده، عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اعتقاد دارد پاشنه آشیل تورم در سال 1394 مذاکرات هسته ای است: « به نظر می رسد پاشنه آشیل نرخ تورم در سال 94 تحولات مذاکرات هسته ای است که نتایج آن می تواند مسیرهای کاملا متفاوتی برای نرخ تورم ترسیم کند. »

او در توضیح بیشتر خود به سه سناریو و نتایج آن بر تورم اشاره کرد:« در موضوع مذاکرات هسته ای می توان سه سناریو برای نرخ تورم تصور کرد. در صورت شکست مذاکرات و حاکمیت رژیم سخت تحریم، انتظار می رود نرخ تورم در سایه صعود مجدد نرخ ارز و انتظارات رو به بالا تورمی، سیر صعودی در پیش گیرد. اگرچه به نظر نمی رسد نرخ تورم در سایه سیاست های معقولانه دولت یازدهم ارقامی فراتر از 30 درصد را مجددا تکرار کند. در صورت تمدید مجدد مذاکرات و تداوم رژیم جاری تحریم، انتظار می رود در سایه تداوم ثبات ارزی( با وجو افزایش نسبتا محدود نرخ ارز) و حفظ ثبات پولی، نرخ تورم در محدوده 15 تا 20 درصد قرار گیرد. و در نهایت حضول توافق هسته ای و لغو تحریم های اقتصادی از مسیر کاهش نرخ ارز و انتظارات تورمی، می تواند نیروی کاهنده برای آغاز فاز جدید نزول نرخ تورم احتمالا تا سطوح تک رقمی تا پایان سال 1394 فراهم کند. »

او ادر ادامه تحلیل خود به بزرگ بودن پیامدهای ناشی از تحولات مذاکرات هسته ای تاکید کرد:«  بنابراین اگرچه متغیرهای متعددی در تعین نرخ تورم آتی موثر هستند، اما پیامدهای ناشی از تحولات مذاکرات هسته ای آنقدر بزرگ هست که نقش سایر عوامل را در تعیین مسیر نرخ تورم در سال 1394 کمرنگ کرده و خود بدل به عامل کلیدی تعیین روند تورم در سال پیش رو خواهد شد. »


_____________________________________________________________________________________________________


کاهش تورم به این معنی نیست که قیمت کالاها کاهش پیدا کند و ارزانی در بازار اتفاق بیافتد، بلکه به این معناست که از سرعت رشد شاخص قیمت ها کاسته می شود ( در حالی که قیمت ها در اقتصاد افزایش پیدا می کنند).

توافق هسته ای شاید در کوتاه مدت تاثیرات روانی مثبتی را برجای بگذارد، اما این تاثیرات حقیقی نیستند و تاثیری بر روی واقعیت اقتصاد ندارند. تاثیرات این توافق را باید در آینده دید چرا که آزاد سازی منابع ارزی و ریالی باید با تدبیر دولت مدیریت شود. باید از هیجانات ناشی از ورود منابع مالی به جامعه جلوگیری شود و همچنین نباید تغییر زیادی در حجم پول گذارد.

باید این پول ها به شکل کالاهای سرمایه ای و واسطه ای به کشور وارد شوند تا هم از افزایش نقدینگی در جامعه جلوگیری شود و هم این واردات ضربه ای را به تولید داخلی وارد نکند. البته متاسفانه اتاق بازرگانی در ایران به جای این که به فکر منافع ملی و راه کارهای افزایش صادرات باشد، به فکر افزایش واردات پس از تحریم است.

از سوی دیگر باید به عوامل ساختاری تورم در اقتصاد ایران نیز توجه کرد، چون تمام علیت تورم در ایران از جانب افزایش نقدینگی نیست. یکی از عواملی که در اقتصاد ما تورم را افزایش داده است، قدرت های بالای قیمت گذاری توسط فعالان اقتصادی است. متاسفانه نظارت های پیشگیرانه و مجازات های بازدارنده ای در این حوزه وجود ندارد که باید مد نظر قرار گیرد.


______________________________________________________________________________________________________


منابع :


سایت خبری تحلیلی اقتصاد

خبرگزاری مشرق

خبر آنلاین

شبکه فعالان رسانه نظر


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۴ ، ۱۴:۳۶
نگین سبزنژاد
جمعه, ۱۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۱۴ ب.ظ

شهدای انرژی هسته ای


شهید مصطفی احمدی روشن:
تولد: 1358، همدان
شهادت: 21دی 1390
شهید مصطفی احمدی‌روشن متولد سال 1358ش در روستای سنگستان
 استان همدان ایران است. وی دوران کودکی خود را در خانواده‌ای فقیر در این روستا گذراند درحالی‌که علاقه زیادی به تحصیل داشت. خانواده وی در محله‌ای واقع در پشت امامزاده یحیی همدان به نام محوطه آقاجانی بیگ و در خانه اجاره‌ای قدیمی با امکاناتی اندک زندگی می‌کردند. پدر وی راننده مینی‌بوس بود و در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سال‌های بسیاری را به مبارزه با دشمن بعثی پرداخته بود. شهید روشن، دوران راهنمایی را با رتبه عالی از مدرسه خیام همدان فارغ‌التحصیل شد و به دبیرستان ابن‌سینا رفت. پس از آن نیز در آزمون سراسری سال 77شرکت کرد و وارد دانشگاه صنعتی شریف تهران و سپس در سال 81از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. شهید احمدی‌روشن با وجود سن پایین- حدود 32سال- دارای مقالات متعدد علمی در رشته پلیمر بوده است. وی در سال 1380ش و در دوران تحصیل خود در این دانشگاه در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گازها که برای نخستین بار در کشور انجام می‌شد همکاری داشته است. بنا بر گزارشات رسیده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از شهادت دکتر احمدی روشن با وی دیدار داشته‌اند.وجود نام شهید احمدی‌روشن در لیست شورای امنیت و دیدار وی با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گمانه‌زنی‌ها درباره رابطه اسامی موجود در لیست با ترورها را افزایش داده است. صبح چهارشنبه 21دی 1390در دومین سالگرد ترور شهید علی‌محمدی ساعت 8:20صبح انفجار یک خودروی پژو 405توسط تیم تروریستی سیا و موساد باعث به شهادت رسیدن ایشان شد. یک دستگاه موتورسیکلت با دو سوار مقابل دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بمب دست‌سازی را به در سمت راست جلوی اتومبیل حامل شهید احمدی‌روشن چسبانده و بعد از طی مسافتی حدود 200تا 300متر این بمب عمل کرده و باعث انفجار خودرو می‌شود. راننده شهید احمدی‌روشن، رضا قشقایی، نیز در پی این عملیات تروریستی به شهادت رسید.

 

شهـیـد مجید شهریاری:
تولد: 1354، زنجان
شهادت: هشت آذر 1389
دکتر مجید شهریاری در سال ۱۳۴۵ و در زنجان متولد شد. ایشان متاهل و دارای دو فرزند به نام‌های محسن و زهرا بودند. همسر ایشان شهید زنده خانم بهجت قاسمی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی است. ایشان تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در زنجان، دوره کارشناسی را در رشته مهندسی الکترونیک در 
دانشگاه صنعتی امیر کبیر (از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۶۸)، دوره کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی هسته‌ای در دانشگاه صنعتی شریف (از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۱) و دوره دکتری در رشته مهندسی هسته‌ای را در دانشگاه امیرکبیر (از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۷) گذراند. پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه امیرکبیر به‌عنوان عضو هیأت علمی مشغول به‌کار شد. شروع به‌کار ایشان به‌عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ 14 /11/ 1380 در دانشکده مهندسی هسته‌ای و در گروه آموزشی کاربرد پرتوها با مرتبه استادیاری پیمانی بوده است. 
/19 از ۲۰ بوده است.

 

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۴ ، ۱۲:۱۴
نگین سبزنژاد
چهارشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۳۵ ب.ظ

کشورهای 1+5



گروه ۵+۱ (که به صورت گروه پنج به علاوه یک خوانده می‌شود) از پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه) و آلمان تشکیل شده‌است. دلیل نامگذاری این گروه، حضور پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه کشور آلمان است.


از جمله اقدامات این گروه برای حصول توافق با ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای می‌توان به ارائه یک بسته پیشنهادی در سال ۲۰۰۸ اشاره کرد.

گاهی به سه کشور اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) در برابر سه کشور دیگر (روسیه، چین و آمریکا)، «گروه سه بعلاوه سه» گفته می‌شود.


منابع :

همشهری آنلاین

هم میهن

خبرگزاری صدا و سیما

خبرگزاری مهر


۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۴ ، ۱۴:۳۵
نگین سبزنژاد
سه شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۰۷ ب.ظ

تصاویر جالب مربوط به انرژی هسته ای









۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۴ ، ۲۱:۰۷
نگین سبزنژاد
جمعه, ۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۱۲ ب.ظ

علم در کلام وحی


« قرآن کریم موضوع واکنش هستهای بعنوان نمونهزندهای از نظام آفرینش

و شگفتیهای خلقت را به تصویر میکشد»

سوره انعام آیه 95: إِنَّ اللّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَیِّتِ مِنَ الْحَیِّ ذَلِکُمُ اللّهُ فَأَنَّى تُؤْفَکُونَ

بدرستیکه خداوند شکافنده دانه وهسته است ( دانه هر گیاهی در خاک برای رشد و حیات و هسته هر ماده وعنصری نیز برای همین فرآیند) (این واکنش دانه و هسته به امر خداوند ) موجود زنده را از مرده و موجود مرده را از زنده بوجود می‌آورد ( موجودات پیوسته در حال واکنش و تبدیل هستند) این است خدای شما و این است آثار قدرت و علم بی پایان او با این حال چگونه از حق منصرف می‌شوید و شما را به راه باطل می‌کشانند.

معنای لغات:

فالق: شکافنده (عامل واکنش هسته‌ای)               اَلحَب: دانه                النّوی: هسته


در این آیه دو اسم الحب و النوی بکار گرفته شده است." حب : بعنوان دانه، نظیر دانه گندم، جو، خرما و .... و النوی : هسته هرعنصر، اشاره به چیزی غیر از دانه شده است و منظور ذرات‌های بنیادین درهر ماده که تشکیل شده از ملکولها،  اتمهای (الکترون،پروتون و نوترون) می‌باشد، آیه شریفه تاکید بر دو مطلب شکافت دانه در خاک و رویش گیاه، همچنین واکنش هسته‌ای ذرات بنیادین هر ماده را دارد. ( دانشمندان در قدیم به علم هسته‌ای تا حد تجزیه ملکول به اتم، پروتون و نوترون پی برده بودند که با پیشرفت علم در اوایل قرن بیستم آلبرت انیشتن ثابت کرد که ذرات بنیادین با شکافت هسته‌ای به انرژی هسته‌ای تبدیل می‌شود).

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۴ ، ۱۵:۱۲
نگین سبزنژاد


یکشنبه سوم آبان ماه مراسمی در بزرگداشت زنده یاد دکتر کمال الدین جناب از مفاخر علمی فیزیک کشور در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش ایسنا در ابتدای مراسم، دکتر سهراب راهوار، رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف به مهمانان حاضر، اساتید و دانشجویان خوشامد گفت و درباره اهمیت شناخت گذشته و احترام به دستاوردهای اساتید پیشکسوت و پیشرو صحبت کرد.

در ادامه این مراسم دکتر محمد تقی توسلی و دکتر عزت الله ارضی از دانشگاه تهران و دکتر رضا منصوری از دانشگاه صنعتی شریف درباره دکتر جناب سخنرانی کردند و به بیان زندگی نامه علمی، فعالیت های علمی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی این چهره پرداختند و به تبیین جایگاه علم در پیشرفت جامعه و فراز و نشیب های آن پرداختند.

در پایان برنامه، سالن اجتماعات دانشکده فیزیک به اسم دکتر کمال الدین جناب نامگذاری شد.

دکتر کمال‌الدین جناب در سال ۱۲۸۷ در شهر اصفهان متولد شد. تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه گلبهار و تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان صارمیه در سال 1305 به پایان رساند. یک سال به تدریس پرداخت و سپس به تهران رفت و در دارالمعلمین تهران زیر نظر دکتر محمود حسابی به مدت سه سال در رشته فیزیک تحصیل کرد و همزمان سرپرست آزمایشگاه‌های فیزیک و شیمی شد.

پس از دوران سربازی جهت ادامه تحصیل در سال 1312 فرانسه اعزام شد و از دانشگاه نانسی نیز در زمان کوتاهی دانشنامهٔ فیزیک و ریاضی دریافت کرد و سپس عازم امریکا شد.

در امریکا با مراجعه به رابرت میلیکان - فیزیکدان برجسته که در سال ۱۹۲۳ به دریافت جایزه نوبل نائل شد - در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا (Caltech) ادامه تحصیل داد و پس از دریافت درجه دکتری در فیزیک هسته ای در سال 1316 به ایران برگشت و به عنوان دانشیار دانشکده علوم به تدریس فیزیک پرداخت .

همان زمان با تدریس وی به ایجاد و تاسیس آزمایشگاه فیزیک و تربیت فیزیک پیشه ها مبادرت ورزید. وی به عنوان نماینده ایران در اولین کنفرانس بین‌المللی اتم برای صلح شرکت کرد. دکتر کمال‌الدین جناب اولین ایرانی بود که دکتری فیزیک هسته‌ای گرفت و برای پیشرفت فیزیک در ایران تلاش فراوانی کرد.

دکتر حسابی در دوره صدارت وزارت فرهنگ در دولت زنده یاد دکتر مصدق، دکتر جناب را به معاونت برگزید. در سال ۱۳۳۳ به دلیل اعتراض به قرارداد کنسرسیوم نفت از دانشگاه برکنار شد، اما پس از مدتی با احترام بیشتر در استقبال بی سابقهٔ دانشجویان به دانشگاه بازگشت.

ریاست سازمان تربیت بدنی، ریاست دانشکده علوم، عضویت موثر در انجمن‌های علمی و بین‌المللی از جمله انجمن فیزیکدانان امریکا، عضویت در فرهنگستان واژه گزینی و مدیریت دبیرخانه دانشگاه تهران از جمله مسوولیت‌های دکتر جناب در طول بیش از نیم قرن تلاش علمی، پژوهشی و فرهنگی بود.

استاد کمال‌الدین جناب در روز شنبه ششم تیرماه 1385 چشم از جهان فرو بست.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۴ ، ۲۳:۰۳
نگین سبزنژاد
سه شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۵۲ ب.ظ

نیروگاه هسته‌ای بوشهر



نیروگاه هسته‌ای بوشهر، یکی از نیروگاه‌های ایران و اولین نیروگاه هسته‌ای ایران از نوع رآکتور آب فشرده مدل VVER با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات است. شرکت روسی اتم‌ستروی‌اکسپورت پیمانکار اصلی این نیروگاه است. مراحل ساخت این نیروگاه در فضای سیاسی منحصربفردی انجام شده‌است. ساخت این نیروگاه در سال ۱۳۵۴ توسط شرکت‌های آلمانی آغاز شد. پس از انقلاب ساخت آن متوقف شده و در سال ۱۳۷۴ قراردادی میان ایران و روسیه برای تکمیل آن به امضاء رسید. تکمیل نیروگاه تا شهریور ۱۳۹۰ طول کشید. در این سال نیروگاه بوشهر تولید برق را آغاز کرده و با توان ۷۰۰ مگاوات فعالیت می‌کند.

نیروگاه بوشهر نخستین و تنها نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی تولید انرژی در خاورمیانه است. پیش از این سه نیروگاه تحقیقاتی در ایران، دو تا در عراق، دو تا در اسرائیل و یکی در سوریه ساخته شده بود اما نیروگاه تولید انرژی در منطقه وجود ندارد. بر اساس قرارداد سازمان انرژی اتمی ایران و روسیه؛ مسئولیت اداره این نیروگاه و تأمین سوخت آن با روسیه است و پسماند اتمی آن نیز به روسیه باز می‌گردد.


منبع : ویکی پدیا



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۱۹:۵۲
نگین سبزنژاد